Vet du vilka förmågor som avgör ditt företags överlevnad?

Vi vet idag att innovationsförmåga är avgörande för ett företags överlevnad. Innovation är än viktigare nu och kan dessutom göras i så många olika dimensioner. För att bli innovativa måste man ha tillgång till ett team eller en organization som har en bra balans mellan s.k. Discovery skills och s.k. Delivery skills.

Med Discovery skills menas förmågan bl.a. att observera och kunna knyta ihop samband mellan företeelser som inte självklart hör ihop. Det är bra om man är kreativ och har en god visuell förmåga. Om man har bra Discovery skills så behärskar man konsten att ställa bra frågor, man är bra på att observera och se vad som verkligen händer, man har en förmåga att nätverka, man kan/vågar experimentera och kan associera ihop komponenter som inte uppenbart siter ihop eller är relaterade. Discovery förmågan bör dock kompletteras av personer med Delivery skills. Här finns de som ser till att idéerna blir verklighet och som kan se hur saker skall göras. En person med Delivery skills kan analysera, planera, har en känsla för detaljer, besitter en god portion självdisciplin och kan, kort sagt, exekvera en idé till verklighet.

Precis som i ett lagbygge i idrottsvärlden så måste man i innovativa företag bygga ett lag med spelare som kompletterar varandra. Alla kan inte vara målvakt och se hur det gick med Zlatan och Messi i samma lag… Balansen är viktig och dagens ledare måste bygga team där förmågorna kompletterar varandra. Dessutom måste man veta vilka dessa förmågor är och hur man mäter dem. På Wishmaker har vi tagit fram ett Innovationstest som syftar till att kunna mäta vilka förmågor man själv eller andra i sitt team har. Testet finns i två ambitionsnivåer, där den enklare modellen är gratis att ta.

Det är dessutom intressant att veta att det mycket väl är möjligt att förbättra sina förmågor, av båda typerna. Intuitivt så inser man att man kan bli bättre på att realisera (genom att öva, träna och lära av andra) men vad som är mer intressant är att Discovery skills, som innehåller en hög grad av kreativitet, också är något man lär sig genom livet, inte föds med.

Forskning visar att det bara är 1/3 genetiskt betingat hur kreativ man är. Med andra ord är kreativitet något man till stor del kan förvärva genom att träna på. Analogt innebär det att alla de bärande förmågorna som krävs i kreativa team kan dramatiskt förstärkas genom utbildning och träning samt att man därmed kan bygga en innovativ organisation genom en lämplig kombination av rekrytering och träning.

Affärsmodellsinnovation är därför en avgörande kompetens (discovery skills – delivery skills) för att lyckas skapa värde och driva ny tillväxt. Har ni kompetenserna hos er? Har ni rätt mix av kompetenserna? Är ni bättre än genomsnittet i er bransch för att säkra framgång 2015? Gör gärna WMI´s Innovationstest och se hur ni ligger till – innovationstest

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *