Kreativitet är det nya stålet

Det är kreativitet och inte det svenska stålet som biter bäst i den globala konkurrensen.

Morgan Alling skriver i en personlig artikel i DI Idé april 2014 att ”kreativitet är det nya stålet”. Med det menar han att vi, eftersom Sverige rankas högst i kreativitetsrankningen i världen, borde ta till oss att det är kreativitet och inte ”det svenska stålet” som biter bäst i den globala konkurrensen. Alling gör en mycket intressant koppling till att företag idag är mer och mer beroende av att ta hjälp av kreatörer i skapandet av de nya företagen. Kommunikation med marknaden och kunder blir allt viktigare – för att konstruera och producera den behövs kreatörer. Den interna kulturen blir allt viktigare – för att bygga och genomföra den behövs kreatörer.

Morgan har satt fingret på att det inte längre är bara ingenjörskonst som ger oss konkurensfördelarna utan också tillgången till kreatörer i världsklass. Innovation går hand i hand med kreativitet. Det går inte att innovera utan att applicera mer eller mindre kreativitet.
Som tur är finns det inget motsatsförhållande utan snarare ett krav att vi i Sverige är extra kreativa i vår innovation. Alla enkla affärsidéer kan man ju exekvera och genomföra billigare i andra länder en dyra Sverige. Det måste vara lite krångligt eller komplext för att vi skall kunna vara konkurrenskraftiga. Så kan kreativiteten vara skillnaden mellan en tjänst eller produkt som går att sälja eller en flopp.
Det är kanske den nya svenskheten att jobba med komplexa och kreativa affärer? Man kan tro att det skulle kunna passa den svenska personligheten. Lite sävligt och eftertänksamt men samtidigt lite smart.
Lägger man Generation Y till denna ekvation så börjar man se var Sveriges framtid ligger.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *