Netflix – the Membership Economy defined

Om man som kund testar Netflix erbjudande om en gratis månad så får men en grundkurs i alla komponenter av Medlemsekonomin (the Membership Economy). De överdriver inte vad tjänsten gör, utan lämnar plats för att man skall kunna bli imponerad på egen hand. De gör det lätt att rulla över i ett fortsatt användande genom att visa att ett avbrott troligen blir dyrare eftersom de kommer att höja priserna senare – men om man ligger kvar så är man garanterad sitt nuvarande pris.Focuz

Satsningen på serier är heller ingen tillfällighet. Serier ger ett högre beroende av tjänsten, av naturliga skäl, än en film. Sen får man ge Netflix extra Kudos för att producera egna och dessutom Terrarium TV publicera alla avsnitt på en gång. Att publicera omedelbart stämmer bättre med hur en tjänst av Netflix typ fungerar och det är vaket att inte falla i det gamla beteendet som ”lägereldstv” har lärt oss.

Netflix har en serie av tuffa val – som inte alltid var bäst för intäkterna just nu, men rätt på sikt och långsiktiga strategiska val som är perfekt för en långsiktig strategi som leverantör av strömmad film och tv. Imponerande. Och sist – nej, jag äger inga aktier i Netflix och har inget intresse i dem, men är en relativt ny kund.

1 svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *