Mät det konkreta värdet av ett bra nätverk

När man ser sig omkring och ser framgångsrika personer som man känner lite bättre är det vanligt att det finns en koppling till att de har ett bra personligt och professionellt nätverk. Om man nu skall ge sig på att ranka lite i det professionella nätverket – vad ska jag då titta efter?

  1. Vad har de egentligen åstadkommit och vad skapar de just nu? Om du är fokuserad på resultat så är det bra att prioritera kontakter som också är det. Naturligtvis helst inom ditt område eller bransch, men snöa inte bara in på personer som gör samma sak som du. Kolla också att de verkligen har gjort allt de säger. Idag kan man på webben snabbt kolla om vad de säger stämmer med verkligheten.  Ibland kan det vara vettigt att lite kritiskt kolla om de verkligen har gjort allt de skriver på t.ex. LinkedIn. Om du är intresserad av detta speciellt så läs gärna artikeln ”The older I get the better I was”.
  2. Vad har de för räckvidd? Hur många människor påverkar de? Är den här personen en ledare inom sitt område och vad är indikatorerna på att man är en ledande påverkare inom området?
  3. Hur väljer de att spendera sin tid och sina pengar? Inget säger mer om en persons grundläggande värderingar om man får titta in i kalendern och vad de lägger pengar på.
  4. How do they spend their time and money? Nothing tells me more about a person’s value system than a scan of their datebook and their checkbook. Show me how you spend your time and money, and I’ll tell you who you are. Visa mig detta och jag skall säga vem du är…
  5. Har de en attityd som progressiv och i grunden positiv? Om man inte växer som företag så tappar men – samma sak gäller för människor och relationer. Om man kan hålla smarta, kreativa, framåt-tänkande personer kring sig så är det lättare att ”växa”. En positiv attityd är ett måste. Man kan vara sarkastisk men det är inte samma som en gnällspik eller någon som konstant klagar . det går bort.
  6. Är det intresserade av att samarbeta? Om jag ser en möjlighet att samarbeta så vill jag gärna veta att de åtminstone är öppna för idén. Är de verkligt intresserade av att företaget de jobbar på skall lyckas eller är de bara intresserade av att lyckas själva? Personer med stora egon är svårare att jobba med då egot ofta lyckas komma i vägen.Är d
  7. Är de responsiva?Det är jobbigt att vänta tre veckor på ett enkelt email-svar, utan att det finns några speciella omständigheter – bara ett allmänt ”jag har så mycket att göra”. Det indikerar ofta en person som inte är speciellt effektiv eller kan prioritera.
  8. Vad är deras Arbete. Jag har satt stor bokstav på Arbete eftersom jag menar den högsta formen av Arbete – livets arbete. Jag vill gärna känna en persons högst flygande ideal och breda vision för att försöka förstå vad som motiverar dem och vilket mål de strävar mot.
  9. Håll koll på nätverket. Förr hade man en liten svart bok – Little Black Book – men nu är digitala metoder effektivare. LinkedIn och andra web-tjänster är bra, de är dina och följer dig när du byter jobb men ibland kan de ändra affärsmodell eller funktionalitet vilket kan bli jobbigt. Undvik att hålla kontakterna i företagets CRM-system. Då tillhör de per definition företaget och inte dig – och ibland kan det vara krångligt att få med sig dem om man slutar.
  10. Var alltid ärlig och genuin i ditt nätverkande. Varje kontakt har ett värde men en förlorad kontakt, någon som tappar förtroende för dig, är en kostnad som kan vara högre än 100 nya kontakter.

Om någon frågar dig om värdet av ditt nätverk så ska du förhoppningsvis efter att ha applicerat dessa råd ett tag kunna svara – ovärderligt!

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *