shutterstock_155818535

Hur ska en bra affärsplan se ut? Det är olika för olika företag beroende på vilken kultur man har eller vill skapa i företaget. Vi strävar alltid efter förenkling och förordar att en plan inte skall vara för lång. Oavsett vilken metodik vi rekommenderar så handlar det om att bygga en relation med framtida kunder och medarbetare samt särskilja sig från framtidens konkurrenter. Exakt framtidens behov så därför är det riktigt olämpligt att klippa och klistra från förra marknadsplanen på ca 142 sidor. Bilagor däremot tror vi på för marknadsavdelningen kan behöva alla detaljer men för resten av organisationen blir det en tung fil längst ned på to-do listan. Så sikta på kompakt, helst inte mer än fyra till åtta sidor

Så vad gör vi? Vi rekommenderar metod och angreppssätt och hjälper er under processen genom att vara er frågvisa och ibland envisa bästa vän. Vi vill att oavsett metod så skall vi ta oss igenom följande genom att titta utifrån kundens behov och perspektiv:

  • Vad är syftet med planen, vad vill du uppnå, vilka är våra mål på kort och lite längre sikt, är dessa mål relevanta för kunden och för företaget?
  • Varför har vi inte uppnått det hittills, vad hindrar oss och därmed vad vill vi förändra?
  • Hur väljer kunderna vår typ av produkt eller tjänst, hur vet vi det?
  • Hur ser våra kunder ut (vi kallar det för personas), vilken uppgift hos kunden kan vi lösa med våra tjänster, vilken upplevelse vill de ha?
  • Hur segmenterar vi kunderna/marknaden och hur ser den marknaden ut, totalt och för företaget, vilken målgrupp är vår favorit som vi vill attrahera och varför då?
  • Var finns våra önskekunder? Tänk på att de finns i cyberspace nuförtiden, geografi är mindre intressant/kritiskt idag så därför ska vi hitta de mest effektiva kanalerna att samtala med målgruppen?
  • Vad tycker kunderna om oss idag och vad tycker de om konkurrenterna?

Vi tittar gärna på era tjänster och produkter samt prissättning men menar att de skall ha mindre fokus än ovan i en marknadsplan av idag. Vi tänker att det är faktiskt inte du som bestämmer längre  vad marknaden skall betala eller om produkten är bra, det är kunderna som bestämmer i nuvarande globala konkurrens situation oavsett om just du verkar exempelvis i Norden.

Hur vill du ha vår hjälp?

Tänker du att det här kan jag göra själv med hjälp av böcker som diskuterar de fyra P:na eller ännu bättre de fyra C:na men du vill komma åt vår samlade erfarenhet av att skriva marknadsplaner och framförallt komma åt vår samlade erfarenhet  hur man får det som står i planen att verkligen hända. Då köper du vårt Bronserbjudande,; en halvdag med oss där vi går igenom ovan utifrån dina frågor och funderingar. Med vårt Silver erbjudande så tar vi fram Marknadsplanen tillsammans med dig och ditt team. Med vårt Guld erbjudande så är vi med dig hela eller delar av genomförandet.