Foodtrucks over-deliver

Under ett besök i Boston kan man inte undgå att se ett nytt inslag i gatubilden i form av food trucks som står strategiskt placerade överallt där det jobbar många människor. Alla har sin egen profil och de flesta har dessutom fyndiga namn som The Bacon Tryck, Green Bean eller Taco Truck. De serverar en trevlig blandning av etniskt inspirerad mat men med en distinkt amerikansk touch. De bästa blir snabbt belönade med en kö vid lunchtid, där kunderna gärna småpratar lite med varandra. Det är generellt en väldigt god stämning kring alla dessa vagnar kan man se. Låt oss göra en parallell till något vi har skrivit om tidigare – nämligen att om man sätter förväntan lägre så ger det lättare nöjdare kunder och genererar många fler ”ambassadörer”. Varför ser vi den parallellen med food-trucks, kan man undra? Jo, när du går på restaurang och får en snygg meny i handen, möts av en trevlig servitris, sitter i en (oftare numera) designad lokal osv. så går förväntan upp om hur bra restaurangupplevelsen kommer att bli. Man förväntar sig en bra presentation av maten och att alla delar av måltiden skall vara perfekt. Inte bara mat utan helst en upplevelse – en kulinarisk sådan. Många restauranger annonserar eller säger i sin mission statement att de serverar inte mat, de levererar en upplevelse. Då sätter man också förväntan ganska högt. I en foodtruck sätts den förväntan ner, kanske ända ner i botten. ”Vi tar nåt snabbt här”, är inledningen till många besök. Inte ”det här stället ser bra ut” eller ”hörde att det här stället har bra reviews” som är intro till många restaurangbesök. Vår spaning är därför att framgången för foodtrucks till stor del ligger i att, i komplement till att man naturligtvis är mer tillgängliga och bekväma att handla från, man också sätter förväntan lågt från början. Det finns många komponenter i att sätta förväntan lågt: t.ex. så har alla vi tittade på en handskriven meny, gärna med krita på svart tavla och med enkla beskrivningar. När de sedan levererar en riktig god pulled-pork burgare eller grillad cheese med lokal skinka i en enkel papperslåda och med lite väl koordinerade chips eller krisp sallad, då är förväntningarna lätt överträffade. De försöker inte höja förväntan utan håller den snarare låg och sen satsar man allt på maten. Den ekologiska grillade mackan vi fick skulle mycket väl ha platsat på en fin restaurang och den smakade på något sätt långt bättre på en parkbänk i solen än i en designad soffa på restaurang. Vad kan vi lära oss och ta med till andra branscher? Finns det en metod här? Skulle man kunna innovera en bransch genom att förpacka erbjudandet så att förväntan blir lägre och därmed få mer nöjda kunder, fler ambassadörer, och därmed ta marknadsandelar från konkurrenterna? Intressanta frågeställningar uppstår om man funderar på vad som skulle kunna göras inom t.ex hälsa/sjukvård eller varför inte husbyggnad? Vilka branscher kan du komma på? På bilden ser ni Green Bean food truck @ilovegreenbean i Boston, som serverar delikata grillade smörgåsar med fokus på organiska och närproducerade ingredienser. Läs gärna artikeln om hur Gekås i Ullared använder samma metod som foodtrucks.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *